17-18/10 09 Niagarafallen

Hej!

Nu kommer äntligen min uppdatering om Niagarfallen. Men bättre sent än aldrig eller hur? Jag har dessutom fått bilder av Jackie nu så ni kan få njuta av de allra bästa av våra bilder från vår resa till niagarafallen, Canada!

Fredag kväll:
Vid 19 tiden var min värdmamma så snäll att hon skjutsade mig och Jackie tåget. Vi var framme i NYC vid 20.00 och då gick vi direkt och hämtade ut biljetterna vid  greyhound, företaget som vi åkte med. Allt gick bra och vi letade oss fram till rätt hållplats där bussen skulle gå ifrån. Fick dock vänta ett tag men det gick bra. Vid 23.45 rullade vi i alla fall iväg, vi hade då ca 10 timmars bussresa framför oss. Men precis innan vi skulle åka så såg jag att jag hade fått ett röstmeddelande. Så lyssnade på det och det visade sig vara från min L. Meddelandet löd så här:
Hi Josefin, Have a great weekend. Just want to say good bye love you kisses love you! 
Det gjorde min dag!
Jag kunde tyvärr inte sova så min i touch och L`s bärbara DVD spelare räddade mig den natten. Hann kolla på två filmer, läsa ut en bok och lyssna på musik så det var en effektiv natt med ca 2 timmars sömn totalt haha.

Lördag:
Vid 9 tiden var vi framme i Canada, nu började äventyret på riktigt. Vi tog bussen till vårt hotell som låg typ 10 minuter bort. Vi lämnade våra väskor och sen gick vi ut för att äta frukost. Vi hamnade på ett klassiskt diner. Jag tog ägg och bacon till frukost. Det var en stadig och bra frukost. Direkt efter frukosten kunde vi inte bärga oss mer och gav oss av mot Niagarafallen, vi började med att köpa ett aktivitetspass där det ingick en båttur på Made of the mist, walk behind the falls och en 4D film om fallet och dess historia. Vi började med det som verkade mest spännade nämligen båtturen. Vi ställde oss i kö, fick regenponchos och sen bar det av. Det var så oerhört häfitgt och tog riktigt andan ur en. Det går inte att beskriva med ord. Helt otroligt! Det var så mycket krafter samlade på ett och samma ställe och så högt ljud . Ja, helt otroligt!  Efter båtturen gick vi för att gå bakom fallen, det var också jättehäftigt att se, kunde även läsa lite historia om det. Visste ni att Niagarfallet är så starkt så det bedriver större delen av Candas elförsörjning och även en del av USA:s. Efter det var det dags för filmen, först kom vi in i en liten sal där vi fick stå och titta på en tecknad film med histora om Niagfallet, den var väl så där men det var intressant. Men helt plötsligt öppnades två dörrar från ingenstans och vi fick kliva in i ytterligare ett rum. Där började 4D filmen. De berättade historien igen med med massor med effekter. Så som att det blåste från sidorna, det regande och snöade från taket, golvet vibrerade och det kändes som man var med i själva filmen. Riktigt häftigt. När filmen var klar så var vårt aktivitetspass slut så vi bestämde oss för att äta lite lunch som blev kinamat. Vi tog med oss maten till hotellet och åt och sen vilade vi i typ en timma, det var välbehövligt efter min dåliga nattsömn. När vi vaknat bestämmde vi oss för att gå och kolla runt lite. Det var så himla smidigt för att vårt hotell låg precis vid alla andra saker, de hade nämlugen packat ihop allt som hade med niagarfaller+andra roliga saker på en gata som hette fun street. Så vi gick runt där lite, jag köpte lite vykort, en t-shirt+nallebjörn till L, världens godaste fudge och vantar till mig själv. Var nämligen ganska kallt på kvällen så det kom verkligen till användning. Vi kollade runt lite och gick även in i världens läskigaste spökhus. Man kunde välja mellan tre nivåer och vi tog den läskigaste ,hard core. Kan ju säga att jag skakade när jag kom ut därifrån, det var verkligen läskigt men kul. När det blev mörkt gick vi ner för att kolla på niagarafallen igen för på kvällen skiftar det nämligen i olika färger. Helt otroligt vackert så vi stod där en bra stund och tog många kort. Sen gick vi runt och kollade lite mer och avslutade med en middag på Burger king. Billigt och hyfsat gott. Kom tillbaka till hotellet vid 23 tiden och då plockade vi iordning på våra saker och tog en taxi till bussen. Bussen kom efter ca 20 minuter och då var det att sätta sig tillrätta, fick tvä säten i en timme, då sov jag gott. Efter den timmen var det dags för passkontroll så alla gick ur bussen och de gick in för att kolla i våra väskor+ kolla papper+pass. Jag kom igenom smidigt och bra och det var lite roligt när han frågade vad jag hade tagit med mig från Canada. Det lätt ungefär så här:
What have you brought from Canada? (strikt polisröst)
Jag: T-shirt, teddybear and fudge
Haha, det var lite roligt . Till och med säkerhetsvakten drog lite på smilbanden. Men för killen efter mig gick det inte lika bra, inte för hans kompis som var efter han heller. Jag såg att vakterna började söka igenom bådas väskor och kollade misstänksamt på varandra och sen skulle en gå och hämta chefen. Vi andra var tvungna att gå ut till bussen medans två killar som de misstänkte från vår buss +vakter var kvar därinne. Efter några minuter kom polisen och båda killarna ledes ut med handbojor. Det visade sig sedan att en av dem hade försökt smuggla in droger och den andra hade försökt smuggla in knivar. Usch det var lite läskigt men allt gick ju bra tillslut och vi åkte vidare. Det tog ca 20 minuter tills vi stannade i Buffalo där det klev på mer folk och vem bestämmer sig inte att sitta bredvid mig. Jo en väldigt överviktig man som tog upp halva mitt säte och dessutom snarkade högt som attan konstant i 8 timmar. Tror ni det blev någon sömn den här natten, nej jag räddades åter igen va min i toch och DVD spelaren.

Söndag
Var tillbaka i NYC bid 11 tiden på förmiddagen, jag var helt slut. Jackie envisades dock med att vi skulle gå och köpa en vinterjacka till henne så fick vara tapper och följa med. Men till slut vid 15 tiden satt vi på tåget hem och sen kom min värdmamma och hämtade oss. När jag kom hem så mötes jag av en springade pojke som skriker I have miss you so much och världens största kram. Han fick sina presenter som han blev jätteglad över. Jag hoppade in i duschen och packade upp mina saker. Medans min värdmamma lagade middag och lekte jag med L . Till middag blev det blev kyckling, potatis och ungnsrostade grönsaker. Det var väldigt gott. Efter maten var jag jättetrött och mätt. Gick upp till mitt rum , gjorde mig iordning för natten och somnade så fort jag ladde huvudet på kudden.

Nu kommer bilderna, se och njut!



























Den här resan var intensiv men helt klart värt varenda timme i bussen och varenda cent jag betalde. Niagarfallen var helt enkelt för mäktigt och underbart att beskriva med ord. Jag är verkligen glad att jag åkte dit och det är ett minne jag kommer bära med mig resten av livet!

Kommentarer
Postat av: Pontus

De här nigarafalls (eller vad ankdammen heter) är ju som en fontän jämfört med silverfallen!!!

2009-10-22 @ 23:36:11
Postat av: Uncle Jim

Ahhmen Pontus, Ser du inte att det är "dammen" framför "the dam" som räknas och inte ankdammen...

Finns det ljusspel på silverfallet? Knarklangare?

// J

2009-10-23 @ 08:27:16
Postat av: Anonym

coolt;)Söt du såg ut me den där påsen på dig, höhö:P<3

2009-10-23 @ 22:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0