Min semester i North Carolina 3-10/8

Måndag:
Dagen började redan vid halv fem tiden på morgonen, vi åkte hemifrån vid 05.15. Jag var väldigt trött. Mina värdföräldrar hade beställt en bil så att de slapp köra så det var bekvämt att bara kunna sätta sig i bilen och åka mot flygplatsen. När vi kom till flygplatsen så hade vi lite bråttom men vi kom med planet. Efter två och en halv timma var vi framme i South Carolina. Det var väldigt varmt när man gick av planet, sån där värme som slår emot en. Men det var bara skönt .Vi gick och hyrde en bil för att sedan ta oss med bil till Nort Carolina och min värdmammmas syster. Det var en biltur på ca 2 timmar men det gick bra. L kollade på film och sen lekte vi lite billekar.

Det första jag tänkte när jag såg vart de bodde var att de var så vackert. På baksidan så ser man bergen bland annat the smokie mountain och på framsidan ser man också bergen, helt otroligt fint. När vi kom fram så fick vi lunch och sedan så hoppade vi i deras pool. Det var så skönt. Jag skulle nog inte klarat den varma veckan utan pool. Vi badade ända tills det var dags att äta middag. Det blev grillade räkor med ris, mums. När middagen var klar så tände vi en brasa och grillade marshmallows. Det var mysigt och  det blev en mycket lyckad kväll. Jag gick dock och la mig ganska tidigt för det hade varit en lång dag med mycket nya intryck så jag var ganska trött.



utsikten från baksidan



Utsikten från framsidan

Tisdag:
Tog sovmorgon, skönt! På förmiddagen så lekte jag med L och hans kusiner. Den minsta är bara 8 månader och de andra två är 9 och 12 år. Den minsta är så söt! På eftermiddagen bestämde vi oss alla för att få ut på hajk. Min värdmammas systers man är nämligen en riktigt friluftsmänniska. Vi åkte en bit upp mot bergen och oj vad vackert det var, helt otroligt. Vi gick upp på bergets topp och det var sån häftig och mäktig utsikt. Efter den strapatsen bestämde vi oss för att gå mot ett känt vattenfall. Det var också jättefint. Man kunde bada vid fallet och det var så häftigt. Det så lite ut som silverfallet fast mycket större. Efter ett tag var vi alla hungriga så vi bestämmde oss för att åka hem och grilla. Det blev kött, potatis och sallad. Det var riktigt gott! Efter det läste jag lite i min bok för att sedan gå och lägga mig. Kul dag!


Jag på hajk



Utsikten


Utsikt



Vattenfallet

Onsdag:

Iadg gick vi upp tidigt för att åka till en känd nöjespark som heter Dolly Wood. Det är ungefär som Disney world fast utan disney karaktärerna utan istället var det baserat på Dolly Parton som ockå äger denna park. Parken ligger i en annan delstat, Tennesee. Det var ca två timmar bilresa dit men det funkade. När vi kom fram så gick vi direkt in till parken. Vi började med att äta lite lunch på ett ställe. Det var buffe, det gillar vi. Efter det var det dags att åka lite saker. Vi åkte berg och dalbanor, vattenattraktioner, en som liknade flumride och en annan som liknade colorado. Roligt var det. Vi gick runt och splade lite spel, åkte massor med karuseller. Vi var där ända tills de stängde, det var jätteroligt. Efter det så åkte vi till hotellet som min värdmammas syster hade fixat för dagen efter skulle vi nämligen till en stor vattenpark i närheten, bara 10 minuter ifrån hotellet. Så vi åkte till hotellet och sedan gick vi ut och åt. Det blev en buffe i närheten där de hade allt från kött, sallad, pizza och ett underbart dessert bord m.m. Det var riktigt gott. När vi ätit klart åkte vi tillbaka till hotellet för att sova för nästa dag skulle bli fullspäckad.


Välkomms skylten



Det här var den roligaste attraktionen, som flum ride fast värre och bättre!


 En häftig berg och dalbana



Blöta jag på Dolly Wood!

Torsdag:
Vi gick upp vid 8.00 för att gå ner och äta frukost. Jag kan säga att amerikanska hotelfrukostar är inget vidare. Det som serverades till frukost var våfflor, munkar, andra kakor, bröd som man doppade i någon vit tjock sås och omelett. Det enda som jag kunde äta var omelett så det fick det bli. Men den var faktiskt helt okej. Efter frukost var det äntligen dags att bege sig till vattenparken. Hjälp vad stor den var och vad många vattenrutschkannor det fanns plus en stor vågpool. Vi hade det jättekul hela dagen, det var verkligen en häftig upplevelse att se den parken. När det stöngde så åkte vi raka vägen hem, vi var hemma vid nio tiden efter två långa men roliga och minnesvärda dagar. Tyvärr tog jag inte med min kamera för att den skulle förstöras av allt vatten men det var som sagt en jättebra dag i en ännu bättre vattenpark!

Fredag:
En väldigt lugn dag med bokläsning och badande i poolen. Jag och L`s kusin gjorde cupcakes. Det var första gången jag gjorde det här i USA och de blev faktiskt riktigt goda trots att de var glutenfria och allt. Han är en duktig bagare och vi var ett bra team. På kvällen gick de vuxna plus bebisen ut för att äta. En av L`s kusiner sov över hos en kompis så jag var bara barnvakt åt L och hans kusin. Vi åt lite kvällsmat och sen så kollade vi på en film. Efter filmen spelade vi uno, jag visste inte ens att det fanns här men det gjorde det tydligen. Sen var det dags för de små krabaterna att sova. Det gick bra att natta dem och båda somnade hyfsat snabbt. När de hade somnat var det bara för mig att vänta in de vuxna så jag fördrev tiden med att läsa min bok och när de kom hem gick jag för att lägga mig.



Cupcakes

Lördag:
Vi gick upp vid 9 tiden. Min värdmammas syster med familj hade planerat en heldag för oss och vilken dag säger jag  bara. Vi började med att ta bilen upp till the smokie mountain. När vi kom fram så hyrde vi såna där gumiringar som man åker med i vattnet. Det visade sig att vi skulle på rafting. Rafting är när man sitter i en gummiring och åker nedför en flod med stark ström. Det var bland det mest galna, roliga och skrämmade jag varit med om. Vi gick upp mot bergen för att sedan åka ner i gummiringen. Man var tvungen att styra den förbi alla stenar som var lite överallt i vattnet och sen var det som små vattenfall som man åkte nerför. Det var som en enda stor vattenrutshkana. Riktigt häftigt ! Vi hade en heldag där och det var jättekul. Verkligen något som jag vill göra någon mer gång om jag får möjlighet till det. På kvällen badade vi lite i poolen och sen gjorde vi en brasa oh satt runt den och prata för att sedan gå och lägga oss.

Söndag:
Jag var själv hemma hela förmiddagen för alla andra var i kyrkan. Det var riktigt skönt att vara själv, jag njöt av tystnaden. Jag tog det bara lugnt , läste mest min bok så den tog slut. När de kom hem runt lunch tid badade vi ett bra tag i poolen och sen bestämmde vi oss för att äta på en restaurang som låg mitt i bergen. Det var en helt underbar restaurang med jättevacker utsikt. Jag vet att jag har sagt det säkert hundra gånger nu att det är så fin utsikt över allt men det är det verkligen. Helt otroligt. Så vi åt en lång middag och sen stannade vi kvar och njöt av utsikten och värmen. Det var ju trots allt vår sista kväll i underbara North Carolina.



Sista kvällen i North Carolina


Måndag:
Vi gick upp vid 8 tiden och börjad plocka i ordning på alla våra saker. Det är en del. Men vi fick iordning på allt sen åt vi lite frukost och begav oss mot flygplatsen. Vårt plan skulle gå vid tre men det blev försenat på grund av en storm så det gick vid fyra men det var helt okej. Jag köpte en bok på flygplatsen, last kiss heter den. Har inte kommit så långt i den än men den verkar helt okej. Efter två och en halv timmes flygresa så var vi tillbaka i Nev York igen. Det kändes helt okej faktiskt. Vi blev upphämtade av samma bil som skjutsade oss till flygplatsen en vecka tidigare. Det var skönt att komma hem igen efter en veckas semester.



Bye North Carolina!

Jag har haft en underbar semester med många roliga  minnen som jag aldrig kommer att glömma. Min värdmammas syster med familj är oerhört snälla och gästvänliga . Kommer sakna dem faktiskt. Så tack min kära värfamilj för den här underbara semester, en semester jag alltid kommer att minnas!

Kommentarer
Postat av: rebecka

Gud vilken underbar semester du verkar ha haft :)

2009-08-12 @ 16:07:25
URL: http://partybacon.blogg.se/
Postat av: Carina

Vilken härlig semester du haft, verkligen något att minnas.Vad trevligt att familjen ni var hos var så gästvänliga och ni fick uppleva mycket där. Kram Mamma

2009-08-12 @ 18:01:42
Postat av: Anna

åh vad roligt det låter !! :D

2009-08-13 @ 16:24:07
URL: http://tredjemaj.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter härligt allt du gjort:) Sånna där muffinsar får du göra till mig någon gång:)Kram<3

2009-08-14 @ 22:21:56
Postat av: hanna

Nu blev de sådär igen att namnet inte syntes:/

2009-08-14 @ 22:22:45
Postat av: Jannike

Fan vad kul det verkade va, å vilket fint ställe ni va på.Klänningen va jättefin och va brun du har blivit :)

saknar dig <3

2009-08-16 @ 12:00:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0